CHRISTCHURCH - The city of destruction

PÅ fredag hadde jeg også endelig påskeferie, så da benyttet jeg sjansen til å reise litt. Første stopp på reisen var Christchurch. Så klokka 8 på fredag startet jeg på den fem timer lange bussturen nordover. Som dere sikkert vet opplevde Christchurch jordskjelv for ikke så mange månedene siden, og byen er fortsatt i utrolig stor grad preget av dette. Jeg hadde ingen anelse hvordan byen skulle se ut før jeg faktisk kom dit. Jeg gikk av bussen rett før sentrum og begynte og gå innover mot sentrum. Man kunne se på bygninger at det hadde slått sprekker i muren og flere var helt ødelagte. Jo lenger jeg kom mot kjernen i byen, desto verre så det ut. I tillegg var det Langfredag som betydde at alt var stengt. Jeg hadde jo selvfølgelig glemt dette. Jeg la merke til at byen var tom. Absolutt helt tom. Det var en utrolig merkelig følelse å gå rundt i en storby alene. Og da mener jeg ikke at jeg ikke kjente noen. Jeg var helt alene. Det var nesten ingen andre der. Bare noen få andre turister. Det var faktisk ganske ekkelt. Jeg har også snakket med andre som har vært der og de sa at byen er sånn selvom det ikke er helligdag. Rimelig glad jeg valgte og dra til Dunedin istedenfor for å si det sånn!

Siden jordskjelvet raserte mesteparten av sentrumspartiet i byen, så stengte de av hele sentrum. Det visste jo selvfølgelig ikke jeg, så jeg sleit litt med å komme meg rundt. Jeg måtte ta en ekstremt lang omvei for å i det hele tatt komme meg på andre siden av byen. Det skal jammen meg ikke være lett! Etter kanskje 1,5 på gåtur fant jeg endelig fram til hostellet jeg skulle tilbringe natta på. Jeg var faktisk imponert over det hostellet. Det var utrolig fint, rent og et herlig personale som gledelig kunne hjelpe meg med ting og tang. Så hvis dere drar til Christchurch er The Old Countryhouse det rette hostellet å bo på!

Jeg fant fort ut at siden jeg ikke hadde så altfor god tid i Christchurch så måtte jeg få gjort mest mulig på fredagen. Så jeg dro rett ut igjen inn til byen for å dra til den botaniske hagen de har der. Og den var enorm! Utrolig fin også! Kunne ha tilbringt hele dagen der, det er jeg sikkert på. Rakk bare å se en liten del av den siden jeg måtte dra videre for å få med meg solnedgangen. Så jeg tok bussen the New Brighton for å se pieren de har der. Den er visstnok litt kjent.  På busstoppet traff jeg en Amerikaner som studerte abroad i Australia men hadde vært på backpackingtur i New Zealand for en uke eller noe. Morsomt å treffe folk helt random. Og når man er backpacker er det utrolig nok skikkelig enkelt også! Det var veldig fint på pieren også, det skal sies.  Og selvom jeg fort fant ut at sola faktisk ikke gikk den på den siden av byen så fikk jeg noen fine bilder syns jeg! Det var litt kaldt der på grunn av vinden så jeg tok fort bussen tilbake til hostellet mitt og gikk til sengs etter en lang dag.

På lørdag var jeg bare på hostellet og ventet på bussen som skulle ta meg til flyplassen. Så jeg brukte dagen til å lese videre i boka mi om kvinnen i buret. Utrolig bra bok altså! Ble ferdig senere den dagen på flyet til Auckland. Så da må jeg finne en ny bok å lese! Hva skal det være mon tro?

Selvom Christchurch var en stor bygningsplass så er jeg veldig glad jeg tok meg friheten til å faktisk besøke den. Jeg føler derimot at jeg nå har vært der og jeg trenger ikke dra tilbake. Skal heller bruke tiden min på noen av de andre fantastiske stedene rundt i New Zealand.

Én kommentar

Kristin Brusveen Lystad

12.04.2012 kl.12:56

Hei Andrea.

Tøffe jenta :) Er imponert av deg. Det ser ut til at du har ditt livs eventyr.

Koselig å titte innom og se hva du skriver. Masse flotte bilder er det og. Flink du :)

Keep goooooing..........:) Klem fra oss på Jessheim.